• Verzekeringen particulieren

De omnium en mini-omnium dekking

Wat?

Naast de verplichte burgerlijke aansprakelijkheid, kunnen ook andere dekkingen worden afgesloten om uw auto optimaal te verzekeren. De meest voorkomende is de omniumverzekering of omnium in de volksmond. Deze polis zal ervoor zorgen dat de eigen materiële schade aan uw voertuig verzekerd is wanneer u zelf een ongeval veroorzaakt of wanneer er schade aan uw voertuig is ontstaan zonder een verantwoordelijke tegenpartij.

Let op!

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, zijn de risico's die u indekt afhankelijk van de formule die u kiest. Diefstal, brand, glasbreuk, natuurkrachten, aanrijding met dieren of materiële schade door eigen toedoen zijn risico's die kunnen worden ingedekt via een polis omnium.

De omnium verzekering kan daarenboven ook tussenkomen wanneer bijvoorbeeld de tegenpartij die in fout is, maar geen BA verzekering heeft en de schade niet kan betalen.

Wettelijk kader

De omnium verzekering is niet bij wet verplicht, elke verzekeraar geeft dus een eigen invulling aan wat wel en wat niet gedekt is. Onderstaande waarborgen worden bijna altijd betrokken in een omnium contract.

  • De materiële of eigen schade aan het voertuig
  • Brand en Diefstal
  • Glasbreuk, Natuurelementen en Aanrijding door dieren

Mini of Complete Omnium?

Naast de complete omnium, waar bovenstaande waarborgen meestal allemaal deel van uitmaken, kan u ook opteren voor een light versie van dit contract, de mini-omnium. Enkel de waarborgen Brand, Diefstal, Glasbreuk, Natuurelementen en Aanrijding door dieren worden meegenomen in de dekkingen. Eigen schade maakt hier dus geen deel van uit. Uiteraard kunnen naargelang de verzekeraar verschillende formules worden aangeboden.

 

 

wedo4you

Wat doen wij voor u?
Wij overlopen met u de verschillende mogelijkheden voor een omnium verzekering. In functie van uw wensen, de waarde en ouderdom van het voertuig onderzoeken we de meest geschikte formule. Ook indien de situatie verandert, of tijdens contactmomenten in de loop van het contract zullen wij samen bekijken of er eventueel aanpassingen in het contract nodig zijn.

Bij een eventueel schadegeval ondersteunen wij u in de administratieve verplichtingen die u dient te volgen. Wij vullen indien nodig samen met u het schadeaangifte formulier in. Daarna volgen we de betalingen op die de maatschappij aan u doet. Hierover berichten wij u zodat u telkens weet in welke fase de afhandeling van de schade zich bevindt. U hoeft zich van het hele proces dus niets aan te trekken.

 

 

 

Actualiteit

Schenking van een som geld: registratie of een successieverzekering? 17/02/2025 - Vanaf 1 januari 2025 is de ‘verdachte periode’ na een bankgift in Vlaanderen van drie naar vijf jaar verlengd. Dat was al het geval in het Brusselse Gewest en Wallonië. Lees het vervolg ...
Tips voor wie een hypothecaire lening afsluit 04/02/2025 - Wie een hypothecaire lening aangaat en daarbij ook een brand- of schuldsaldoverzekering afsluit bij dezelfde bank om een korting te krijgen op de rente, zal voortaan na een derde van de looptijd van het krediet kunnen overstappen naar een andere verzekeraar zonder dat de rente wordt verhoogd of andere extra kosten worden aangerekend. Lees het vervolg ...
Hoe burn-outs op de werkvloer vermijden? 24/01/2025 - Er is nog nooit zoveel gezegd of geschreven over burn-outs en welzijn op het werk We citeren 2 cijfers uit recent verschenen studies: 1 op de 4 zelfstandigen vreest in een burn-out te vallen én 7 op de 10 zelfstandigen zijn na 1 jaar burn-out nog altijd arbeidsongeschikt, bij loontrekkenden is dit de helft. Lees het vervolg ...