Verzekering voor groene en slimme auto’s is goedkoper

Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuwe verkochte auto’s aan de strengere CO² testen voldoen. Daardoor gaat de berekende CO² uitstoot bij veel modellen omhoog. De autobelastingen die gekoppeld zijn aan deze CO²-waarde zullen voor bepaalde auto’s stijgen.

Bij de aankoop van een nieuwe wagen is het inderdaad belangrijk om hiermee rekening te houden. Hoe groener de auto, hoe lager de belasting. Ten opzichte van de vroegere reglementering ziet de automobielfederatie Febiac een afwijking van gemiddeld 5 gram CO² per kilometer en afhankelijk van de regio (Vlaanderen, Brussel of Wallonië) waar je woont betekent dit in vele gevallen extra belastingen. Diegenen die een bedrijfsvoertuig hebben zullen een hoger voordeel in natura moeten betalen.
De CO² waarde heeft niet alleen een impact op de belastingen. Steeds meer verzekeringsmaatschappijen geven kortingen voor wagens met een lagere CO² uitstoot. Het is belangrijk dat als je nu een wagen koopt en deze niet voor 1 september 2018 geleverd wordt  je rekening houdt met de nieuwe CO² uitstoot.

Ook premiekortingen voor slimme auto’s

Daarmee spelen de verzekeringsmaatschappijen in op wat er in de autosector gebeurt. De meeste nieuwe wagens zijn bijvoorbeeld al uitgerust met rijhulpsystemen. Vroeger had je enkel een ABS-remsysteem. Nu is er een breed gamma. We denken hier bijvoorbeeld aan parkeerhulp, dodehoeksignalisatie, rijstrookondersteuning, zelfstandige cruise control, vermoeidheidsdetector, automatische noodrem, verwittiging van de hulpdiensten, enzovoort. Sommige maatschappijen bieden kortingen aan op de verzekeringspremie wanneer je voertuig met deze snufjes uitgerust is . Dus als je twijfelt bij de aankoop van je wagen om één van die ‘slimmigheden’ toe te voegen, weet dan dat je de kostprijs ervan in enkele jaren kan terug verdienen via de verzekeringspremie.

Deze rijhulpsystemen hebben een duidelijke impact op het aantal ongevallen met zware letsels. Zo zou een zelfstandige cruise control resulteren in 11% minder ongevallen met zware letsels. Idem dito voor verwittigingsmodule hulpdiensten en automatische noodrem. Rijstrookondersteuning is goed voor 6% minder ongevallen en dodehoeksignalisatie voor 4%. Dat zijn zeer positieve evoluties op vlak van veiligheid. De moraal van het verhaal is hier: hoe slimmer de auto, hoe veiliger het is op de weg.

Aarzel niet met ons hiervoor contact op te nemen als je plannen hebt om een nieuwe wagen te kopen.